3 اشتباه رایج در عکاسی پرتره

درخواست حذف این مطلب

راز کلیدیhttps://www.digikala.com/search/category-digital- er پرتره، بیش از اینکه به تنظیمات دوربین بستگی داشته باشد، ارتباط برقرار و سازگاری با مدل است. اما در هنگام عکاسی کودک، زمانی که در حال نو ردازی هستید و روی به تصویر کشیدن حالات چهره مدل تمرکز دارید، ممکن است برخی از تنظیمات را نادیده بگیرید و در نتیجه نتوانید ع ی رضایت بخش بگیرید. در این مطلب قصد داریم تنظیمات دوربینی که عکاسان آتلیه کودک پرتره گاها می توانند آن ها را اشتباه اعمال کنند، بررسی کنیم و چگونگی تصحیح آنها را نشانتان دهیم.

1. استفاده از نقطه اتوفو اشتباه


6 تنظیمات دوربین که عکاسان پرتره معمولا اشتباه انجام می دهند

همیشه در هنگام عکاسی پرتره کنترل انتخاب نقطه اتوفو (نقطه فو خ ر – af point ) را به دست بگیرید. اگر انتخاب آن را به دوربین بسپارید، ممکن است در نقطه‌ای که می‌خواهید واضح و شا باشد قرار نگیرد، که در عکاسی پرتره این نقطه معمولا چشم‌های مدل است.

دو راه حل در اینجا وجود دارد: استفاده از نقطه اتوفو مرکزی برای قفل فو بر روی چشم‌ها (یا نزدیک‌ترین چشم به دوربین)، سپس ترکیب بندی مجدد و عکاسی یا انتخاب نقطه فو ی که روی چشم مدل قرار بگیرد.

راه اول معمولا سریعتر است و اکثر عکاسان پرتره آن را ترجیح می‌دهند، چراکه نقطه اتوفو مرکزی از بیشترین حساسیت برخوردار است.

البته زمانی که با لنز واید تری (عریض تری) به فرد نزدیک می‌شوید، حرکت صفحه فو (بُرشی از صحنه که در فو است) به دلیل حرکت دوربین موجب می‌شود که چشم‌ها واضح و شا به تصویر کشیده نشوند. به ویژه در عکاسی پرتره که از دیافراگم باز استفاده می‌شود این موضوع کاملا قابل مشاهده است.

به همین علت استفاده از نقطه اتوفو خارج از مرکز روند کار شما را در طولانی مدت آسانتر می‌سازد.

2. استفاده از سرعت شاتر پایین


6 تنظیمات دوربین که عکاسان پرتره معمولا اشتباه انجام می دهند


معمولا افراد زیادی در مورد سرعت شاتر به خطا می‌افتند. مُد تقدم دیافراگم (aperture priority) یکی از رایجترین مد‌ها برای عکاسی پرتره می‌باشد، چون این مد کنترل بیشتری بر دیافراگم و متعاقبا عمق میدان (dof) در اختیار عکاس می‌گذارد.

عمق میدان کمتر، به معنای این است که مقدار کمتری از ع شا می‌شود و به این صورت شما قادر خواهید بود پس زمینه را محو کرده و سوژه یا سوژه‌هایتان را در ع متمایز نمایید.

دوربین می‌تواند سرعت شاتر را در مد تقدم دیافراگم کنترل نماید به همین علت ممکن است آن را فراموش کنید. بنابراین اگر نور محیط کاهش یابد و یا اینکه دوربین را بر دیافراگم بسته‌تری تنظیم نمایید ممکن است سرعت شاتر برای ثبت ع ی شا کافی نباشد (دوربین سرعت شاتر پایینی را انتخاب کند).

کلید تنظیم سرعت شاتر هنگامی که دوربین به دست (بدون سه پایه) عکاسی می کنید به این صورت است که باید سرعت شاتری را انتخاب کنید که آهسته تر از مع فاصله کانونی‌تان نباشد. برای نمونه برای لنزی 80میلیمتری باید از سرعت شاتری معادل با 80/1ثانیه یا سریعتر استفاده نمایید. ما توصیه می‌کنیم از سرعتی دو برابر حداقل سرعت شاتر مجاز استفاده نمایید. پس برای لنز 80میلیمتری بهتر است از سرعت شاتری برابر با 160/1ثانیه استفاده نمایید.

یک راه برای جلوگیری از کاهش سرعت شاتر، عکاسی در مد تقدم سرعت شاتر(shutter priority) می‌باشد. اینکار شما را قادر می‌سازد تا سرعت شاتر را تنظیم کنید و دوربین نیز دیافراگم را برای شما تنظیم می‌کند. در اینجا ممکن است dof بیش از اندازه افزایش یابد و پس زمینه ای حواس پرت کن داشته باشید (پس زمینه به اندازه کافی تار یا مات نشود).

راه دیگر استفاده از قابلیت ایزو خ ر (auto iso) دوربین است که سرعت شاتر مناسب برای عکاسی بدون سه پایه را برایتان فراهم می‌آورد.

در واقع استفاده از ایزو خ ر همراه با مد دستی (manual mode) بیشترین انعطاف را در اختیارتان قرار می‌دهد. با این تنظیم می‌توانید دیافراگم یا سرعت شاتری که می‌خواهید را انتخاب نمایید و در عین حال دوربین به طور خ ر ایزو را تنظیم می کند تا نوردهی ثابتی برای تنظیمات مورد نظرتان داشته باشید.

3. عکاسی با مد تک ع – single s drive mode


6 تنظیمات دوربین که عکاسان پرتره معمولا اشتباه انجام می دهند


با اینکه مد عکاسی متوالی (پیوسته یا continuos) در عکاسی ورزشی و حیات وحش مناسب تر است، ولی اگر می‌خواهید تغییرات ظریف حالات چهره افراد را ثبت کنید این مد می‌تواند در عکاسی پرتره نیز به همان اندازه مفید باشد.

در مد عکاسی تک ع (single s ) شما باید دائما انگشتتان را از روی دکمه شاتر بردارید تا بتوانید ع بعدی را ثبت نمایید.

اگر دوربینتان را شخصی سازی نکرده‌اید که اتوفو (فو خ ر) با دکمه شاتر فعال نشود، هر بار که می‌خواهید ع جدیدی بگیرید، دوربین مجددا سعی بر انجام فو می‌کند.

زیبایی استفاده از مد عکاسی متوالی (continuous drive mode) این است که شما می‌توانید تعدادی ع را پشت سر هم و با فو قفل شده بگیرید. اگر هر بار سه یا چهار ع پی در پی ثبت نمایید بعدا می‌توانید بهترین ع را از هر ح انتخاب کنید.

همچنین اینکار موجب می‌شود تا شانس شما برای ثبت ع ی شا افزایش یابد. البته از اینکه مثل رگبار دستتان را روی دکمه شاتر نگه دارید اجتناب کنید، چون اینکار باعث می‌شود ع ‌های مشابه بسیاری داشته باشید که عملیات ویرایش را برایتان دشوارتر می‌سازد.


منبع:


برترین ها